Monday, November 16, 2009

Kenali peragut anda...


Korang pernah terlibat dalam kejadian ragut??

tak kira ler.. samada korang jadi mangsa ker.. sekadar saksi ker.. atau jadi si peragut....


ini tips serba sedikit untuk korang kenalpasti bakal peragut yang mungkin bila2 masa saja boleh terjadi pada korang.

biasanya kes ragut ni akan melibatkan penjenayah bermotorsikal. dan juga melibatkan kerja 2 orang. kalo sorang.. tak menjadi.

tolong perhatikan..

1. kalo korang perasan 2 orang yang bermotorsikal.. berlegar2 pada suatu tempat.. berulang kali.. selalunya perlahan.. hmm.. itu tengah ushar bakal mangsa tu.
2. kalo korang bermotorsikal.. kemudian tiba2 datang 2 orang bermotorsikal menghimpit korang.. itu tanda diorang nak tengok apa ada dalam raga motor korang. pastu.. diorang akan pecut.. hilang. tapi percaya la.. kalo ada barang berharga ker.. beg tangan korang ker.. dengan tiba2 peragut2 ni akan datang kali ke2.. dan terus ragut.. tanpa sempat korang buat apa2..
3. selalunya peragut ni.. berdua.. bermotorsikal.. berkasut tidak berselipar.. mahu perati gak tu..
4. maaf cakap ler.. err.. majoriti pelaku jenayah ragut ni.. adalah orang kita.. bangsa kita.. orang melayu.. bangsa lain.. ada gak buat tapi tak seaktif bangsa kita..
5. selalu perati plat motor yang agak meragukan.. pesal dalam banyak kes.. guna plat palsu.. ermm dalam bab ni aku meluat pada polis.. aku lapor kes.. si pengambil repot terus ajer buat serkap jarang.. kononnya plat palsu.. tak mau selidik dulu.. tapi.. selalunya cam tu laa..


No comments:

Post a Comment