Sunday, October 11, 2009

Keakraban elak derhaka

Bersama Mohd Zawawi Yusoh
SABDA Rasulullah s.a.w bermaksud: “Berguraulah dengan anak kamu apabila usianya satu hingga tujuh tahun.”

Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tidak mengapa.

Kepada yang lebih gemar menggeletek, kejar mengejar atau mengusik anak, bolehlah teruskan asalkan ia dapat me rapatkan hubungan anak dan ibu bapa.



Dari usia mereka tujuh hingga 14 tahun, kita terus memberikan pendidikan dan tunjuk ajar, tetapi jika ada kesalahan dilakukan mereka, pukullah mereka sebagai pengajaran.

Pukul bukan sebarangan, hanya di bahagian yang tidak memudaratkan seperti di tapak kaki, bukan pada muka, punggung, telinga dan di tempat yang sensitif, kerana ia boleh menyebabkan kecederaan.

Jika anak itu bijak dan menang dalam sebarang pertandingan di sekolah, ucaplah tahniah.

Malah, tidaklah salah jika kita memberikan ciuman atau memeluk mereka sebagai tanda penghargaan.

Apabila usia mereka meningkat dari 14 hingga 21 tahun, jadikan mereka kawan. Tetapi selalunya pada usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak menjadi derhaka.

Cuma yang penting anak perlu dilatih mengerjakan solat berjemaah, dilatih supaya mencium tangan orang tua serta peluk penuh kasih dan sayang. Jadi, mereka tidak akan tergamak untuk menderhaka.

Saya pernah melakukan tinjauan terhadap kes anak yang lari dari rumah, puncanya perasaan bosan. Belum sempat di letaknya beg sekolah, ibu sudah menyuruhnya macam-macam.

Perkara sebegini membuatkan si anak berasa tertekan, malah menyampah dengan persekitaran dan rumahnya.

Memang, boleh disuruh tetapi berikanlah hak mereka di rumah. Yang penting si anak dapat pulang ke rumah dengan suka hati dan pergi ke sekolah pun berasa seronok.

Mungkin ibu bapa mempunyai alasan tidak rapat dengan anak kerana sibuk. Jika begitu, kita boleh cuba cara lain. Pulang di tengah malam, anak sudah tidur, pergi ke bilik dan cium dahi mereka.

Hubungan rohani tetap subur, walaupun anak tidur tetapi jiwanya sentiasa hidup. Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa mutlak kepada mereka dan jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan bodoh, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang menjadi doa kepada mereka. Inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita.

Lazimnya orang tua, pantang anak menegur, walaupun mereka tahu bersalah. Jangan berasa tercabar dengan teguran kerana pesan orang tua-tua, bisa ular tidak hilang walaupun menyusur di bawah akar.

Saidina Umar r.a berkata, kanak-kanak tidak berdosa dan doa mereka mudah diterima.

Begitu juga dengan Rasulullah s.a.w, jika berjumpa dengan anak kecil, baginda cukup hormat dan sayang sebab kanak-kanak tidak berdosa.

Lagipun kanak-kanak jika menegur orang memang ikhlas dan jarang bersikap tidak endah.

Perasaan anak juga mesti dihargai. Sesetengah orang tua kurang bercakap dengan anak, malah jika menegur pun dengan ekor mata dan herdikan.

Sikap dan tindakan begini akan membuatkan si anak berasa tersisih dan tidak dihargai.

Justeru, mereka akan mengadu kepada kawan sebaya. Jika jumpa kawan baik tidaklah mengapa, tetapi bagaimana sekiranya mereka jumpa yang samseng? Sudah tentu akan membawa padah. Awasilah anak kita!


No comments:

Post a Comment